Itt vagy: KezdőlapAktuális7,9 százalékkal nőtt tavaly a vendégforgalom a szállodákban

7,9 százalékkal nőtt tavaly a vendégforgalom a szállodákban

A turizmus növekedésében kiemelt szerep jutott tavaly a vendégéjszakák 76,7 százalékát regisztráló szállodáknak, amelyekben a vendégek száma (6,547 millió fő) 5,9 százalékkal, a vendégéjszakák száma (16,584 millió éjszaka) pedig 7,9 százalékkal emelkedett az előző évhez képest - közölte lapunkkal a Magyar Turizmus (MT) Zrt.

hotelszoba

Az MT a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai alapján ismerteti: a kereskedelmi szálláshelyek szobakapacitás-kihasználtsága 2012-ben 39,5 százalék volt. A szállodákban átlagosan 47,8 százalékos, ezen belül a gyógyszállodákban 57,6, a wellness-szállodákban 47,6 százalékos kapacitáskihasználtságot mértek.

Az STR Global European Review szerint a felmérésben részt vevő 65 magyarországi szálloda foglaltsága nagyobb mértékben (4,4 százalékkal) nőtt, mint az európai (+0,1 százalék) vagy a kelet-európai (+2,7 százalék) átlag.

Az egycsillagos házakban 62,9, a négycsillagos kategóriában 17,1, az ötcsillagosoknál 5,5, a háromcsillagosoknál 4,1 százalékos növekedést regisztráltak a vendégéjszakák számában.

A külföldi vendégek száma (3,677 millió fő) 9,2 százalékkal, a külföldi vendégéjszakák száma (9,591 millió éjszaka) 11,0 százalékkal emelkedett. A belföldi vendégek száma (2,871 millió fő) 1,9 százalékkal, a belföldi vendégéjszakák száma (6,993 millió éjszaka) 3,9 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban.

Abszolút értékben vizsgálva az adatokat, a szállodák külföldi vendégéjszaka-számában több mint 950 ezres növekedést regisztráltak 2011-hez képest.

A kereskedelmi szálláshelyek forintban számított szállásdíjbevétele a vendégforgalomnál kissé gyorsabb ütemben, 8,2 százalékkal emelkedett, és összességében 152 milliárd forintot tett ki. A legtöbb szállásdíjbevétel, 135,8 milliárd forint a szállodákban keletkezett, ez az összes szállásdíjbevétel 89,3 százalékának felel meg, és 9,3 százalékkal több a 2011. évinél.

A vendéglátásból és az egyéb szolgáltatásból származó bevételeket is figyelembe véve a kereskedelmi szálláshelyeken összesen 270,3 milliárd forint bruttó bevétel keletkezett, ez 2011-hez viszonyítva folyó áron 6,5 százalékos növekedésnek felel meg. A szállodák összes bruttó bevétele 242,3 milliárd forintot tett ki (+7,8 százalék).

A szállodák átlagosan 14 676 forintos bruttó átlagárral működtek 2012-ben. A legmagasabb bruttó átlagár az öt- (32 620 forint) és a négycsillagos szállodákat (14 516 forint), a wellness-szállodákat (15 609 forint), valamint a gyógyszállodákat (13 629 forint) jellemezte.

Az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel (bruttó RevPAR) 7010 forint volt, a legmagasabb mutatót itt is az ötcsillagos (21 359 forint) és a négycsillagos (7966 forint), továbbá a gyógy- (7855 forint) és a wellness-szállodákban (7425 forint) regisztrálták. (

Az elemzés megjegyzi, hogy a bruttó átlag szállodai szobaár 2,1 százalékkal magasabb a 2011. évinél, a nemzetgazdasági fogyasztói árindex pedig 5,7 százalék volt. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás 2012-re számított árindexe 4,6 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbi szinthez képest, ezen belül a szálláshely-szolgáltatás területén 2,6 százalékos árnövekedést mértek.

Miközben a kereskedelmi szálláshelyi férőhelyek mindössze egytizede (11,1 százaléka) található gyógy- és wellness-szállodákban, a vendégek 24,6 százalékát és a vendégéjszakák 26,5 százalékát regisztrálták ezekben. A gyógyszállodák 17,1 milliárd forint, a wellness-szállodák 27,3 milliárd forint bruttó szállásdíjbevételt realizáltak 2012-ben. A gyógyszállodák esetében 20,7, a wellness-szállodák esetében 22,5 százalékkal emelkedtek a bruttó szállásdíjbevételek. A gyógyszállodákban a szállásdíjbevétel 35,8, a wellness-szállodákban 67,4 százaléka származott a belföldiektől.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) segítségével tavaly is számos közös marketingakció valósult meg a hazai szállodák bevonásával, ezek közül kiemelkedett a Budapest Winter Invitation téli forgalomélénkítő kampány. Az MT és az MSZÉSZ a belföldi vendégforgalom élénkítése érdekében is több kampányt lebonyolított, a lakosságot az üdülési csekkek beváltására ösztönözték a szálláshelyeken, illetve a SZÉP-kártya szálláshelyi felhasználását is erősítették a belföldi turizmus növelése érdekében - ismerteti az elemzés.

Hírlevél

CITY MAP

Közösségi oldalak

Rólunk

Olvassa magyarország elsőszámú szakmai portálját, ahol a vendéglátóipar, a turisztika és az idegenforgalom külföldi és belföldi történéseiről egyaránt tájékozódhat. Vendéglátás Online, nemcsak a szakmának!